Airplay voor Willemswerf

 

Maandag 23 augustus 2010:

 

Tijdens een brand (12:44 uur) in de besturingskast van de glazenwasserinstallatie raken twee glazenwassers opgesloten in de bak op 70 meter hoogte. De BHV,  onder de bezielende leiding van de brandweercommandant Willemswerf, pleegt de eerste inzet en verzoekt de gemeentelijke brandweer ter plaatse ter ondersteuning, de brandbestrijding en voor het bevrijden van de glazenwassers. Aangezien er een middel brand wordt gemaakt komt een OVD samen met de bevelvoerders leiding geven aan de gehele inzet, dus ook aan de BHV Willemswerf, die de logistieke steun, opvang en gidsfuncties voor zijn rekening neemt.

Uiteindelijk wordt het hoogte reddingsteam (HRT) van de regionale brandweer ingeschakeld om de glazenwassers te stabiliseren, te redden en af te voeren. Voor dat doel zakt een inzetploeg van het HRT en een ambulanceverpleegkundige vanaf de dakrand af naar de gondel. Na het stabiliseren van de slachtoffers gaat men door naar de 70 meter lager gelegen parkeerlaag waar een gewondennest was ingericht.

 

Op dinsdag en woensdag daarna hebben we de oefening nog dunnetjes over gedaan.

 

Woensdag 1 september 2010:

 

We vangen aan met het vervangen van de Siemens SRS 450 brandmeldcentrale (1988) en gehele infrastructuur (BMI) ervan door een moderne en volgens de nieuwste bepalingen goedgekeurde BMI. Oplevering is in 2012 voorzien.

 

Maandag 28 maart 2011:

 

Ortec Finance betrekt de 17de en 18de etage van Willemswerf. Wim Quist tekent de multifunctionele zitmeubelen en mediawand op de 18de etage. Foto's van de meubelen zullen bij “De Architect” worden geplaatst.

 

Vrijdag 1 april 2011:

 

“Facilicom Facility Solutions is met huidige eigenaar Maersk overeengekomen dat het de activiteiten van FacilityFORCE per 1 april 2011 overneemt. FacilityFORCE draagt zorg voor de facilitaire dienstverlening in bedrijfsverzamelgebouw Willemswerf in Rotterdam”.

 

Woensdag 27 april 2011:

 

In een prettig gesprek en in goed overleg met Wim Quist krijgen de zitbanken in de centrale hal na een vraag erover een naam: “Bernard Ruys bank”.

 

Bernard E. Ruys was in 1982 als voorzitter van de RVB van Koninklijke Nedlloyd Groep opdrachtgever voor de bouw van Willemswerf en heeft in 1984, samen met de architect, de eerste paal geslagen.

 

Maandag 29 augustus 2011:

 

KVNR, (de) Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders betrekt het oostelijke deel van de 15de etage. Binnen het ledenbestand van de Vereniging zijn diverse scheepvaart gerelateerde bedrijven onderzoeken gestart om eventueel ook naar Willemswerf te verhuizen. Het eerste bedrijf dat in het kielzog van de KNVR kantoorruimte huurt in Willemswerf is Bloem Doze Nienhuis Maritime Consultants

 

We moeten allemaal nog even wennen aan de naam van de nieuwe huurder; het duurt even voor we de koerier begrijpen die iets wilt afleveren voor “Konvernedred”.

 

Februari 2012:

 

Scheepsbouw Nederland komt met 30 man personeel naar Willemswerf. Scheepsbouw Nederland zal ook de 15de etage betrekken, waarmee Willemswerf weer een stukje meer een Scheepvaarthuis gaat worden.

 

Aan het eind van 2012 is de gehele 15de etage verhuurd aan “aan scheepvaart” gerelateerde bedrijven en hebben we de cluster “Maritime House” in het leven geroepen.

 

Donderdag 26 april 2012:

 

Het westelijk deel van de centrale hal (zo groot is de hal) wordt het decor voor een ABN AMRO commercial met de werktitel “WK Quatar”.

 

Dinsdag 5 juni 2012:

 

Concreet worden fysiek de eerste stappen gezet voor een grootschalige renovatie, we doen eerst nog veel denkwerk…

 

Woensdag 16 januari 2013:

 

We beginnen met 20 bouwvakkers de 11de etage te slopen, al het oude spul wordt verwijderd en vervangen voor “state of the art” modern spul. Technisch hoogtepunt wordt een “koelplafond”. Architect Quist is nauw betrokken bij de herinrichting en laat de toiletgroep en liftenhal herinrichten met moderne materialen en kleuren.

 

In de maanden hierop volgend installeren we een nieuw gekoeld water netwerk met een totale lengte van 300 meter en een doorsnede van 40 centimeter. Dit zijn de hoofdleidingen, de rest, verdunnend tot een doorsnede van een paar millimeter is “vele kilometers” lang.

 

Eind juni 2013 wordt de 11de etage opgeleverd aan Princes Foods Europe en beschikt deze huurder over een zeer moderne etage, waarbij ondermeer de verlichting automatisch aan– en uit gaat, en iedere (ongeveer) 50 vierkante meter onafhankelijk gekoeld c.q. verwarmd kan worden.

 

Najaar 2013:

 

Na de 11de etage als proeftuin te hebben gebruikt wordt aanvang gemaakt met de renovatie van de 5de etage EN (later veel meer) de centrale hal en hoofdingang. En passant wordt de goederenlift ook gerenoveerd, en in 2014 ook de 8 groep (personenliften).

16 augustus 2013:

 

Bijna de helft van het Maersk kantoorpersoneel vertrekt uit Willemswerf naar de Maasvlakte om de eerste aankomst in de Rotterdamse haven van het MS “Maersk Mc-Kinney Moller” van nabij mee te maken. Het schip is 399 meter lang, 59 meter breed en vanaf de baseline (rode lijn) 73 meter hoog. We hebben het hier in de zelfde schaal getekend en “afgemeerd” op de Nieuwe Maas voor Willemswerf.

Als we het schip met de kiel “op de kade” hadden neergelegd zouden we alleen vanaf het dak nog een beetje uitzicht hebben gehad door de totale hoogte van 89,5 meter, net zo hoog als Willemswerf.

 

SEPTEMBER 2013

 

Er worden “spijkers met koppen geslagen” met betrekking tot de verbouwing van Willemswerf, het gaat door. In het eerste kwartaal van 2014 zal het meest opvallende onderhanden worden genomen: de centrale hal, het restaurant en hoofdingang. Anders dan elders geschreven gaat Wim Quist als architect “overstag” en komt er organische architectuur in Willemswerf.