Trivia over en van Willemswerf

Willemswerf heeft meer dan 1000 ruiten aan de buitenzijde, een daarvan is van oudsher niet zichtbaar van binnenuit. Omdat deze ruit deel uitmaakt van de wand van de nieuwe server-ruimte zijn in mei 2010 nog meer ruiten geblindeerd, waarmee de server-ruimte aan de aller modernste inzichten met betrekking tot ‘server-ruimte” voldoet.

 

De dikste muur in de kelder is bijna een meter dik.

 

Willemswerf heeft twee kluisruimten, die waren voorzien voor scheepsbouwtekeningen. Nieuwe technieken (papier — microfiche — CD en DVD) hebben de kluisruimten overbodig gemaakt. Tijdlang hebben er de “give-a-ways” van de afdeling publiciteit van Koninklijke Nedlloyd opgeslagen gelegen, waaronder (op veilige wijze) vele tienduizenden gasaanstekers en “miljoenen” lucifers.

De muren zijn 60 centimeter dik, de stalen deuren 30 centimeter.

 

Het kunstbezit van Koninklijke Nedlloyd dat in de loop van 160 jaar is aangekocht of verkregen (door bedrijfsovernames) heeft jarenlang in Willemswerf gehangen. Het duurste stuk werd getaxeerd op meer dan € 75.000. Alle kunst is in een Stichting Nedlloyd Kunstbezit terecht gekomen en is bruikleen afgestaan aan de maritieme musea van Amsterdam en Rotterdam.

Er staan nog een paar scheepsmodellen uit de rijke Nedlloyd geschiedenis waaronder het eerste “eigen” schip van W. Dz Ruys “Fregatschip Doelwijk” (900 GWT), de legendarische “Willem Ruys” en het laatste “Nedlloyd” schip “MS PONL Mondriaan” (90.000 GWT).

 

Ook een model van “MS Emma Maersk” (171.000 GWT) is prominent aanwezig. Het schip zelf is met 397 meter meer dan vier keer langer dan Willemswerf, met 56 meter anderhalf keer breder en is (kiel tot antennespriet) 85 meter hoog (ietsje kleiner). Het bruto “vloeroppervlak” van “MS Emma Maersk” is met 11.000 TEU “slechts” drie maal groter dan dat van Willemswerf.

 

Onderstaand zijn “MS Emma Maersk” en Willemswerf in de zelfde schaal getekend.

EMMA MAERSK © A.P. Moller-Maersk Group (Maersk) - WILLEMSWERF en lay-out © N.J. Uitenbroek

 

Inmiddels heeft Maersk opdracht gegeven met de “Triple E Class” nog grotere schepen te laten bouwen. De serie zal 18.000 TEU kunnen vervoeren. 18.000 TUE opeen gestapeld is 47 kilometer hoog, of achter elkaar 110 kilometer lang. De serie schepen is bijzonder energiezuinig: per ton vracht zijn ze 370 maal zuiniger dan een Boeing 747-400. (Zie “actueel”).

 

Voor de “hard-core”: www.worldslargestship.com

 

Hoewel beide rederijen (Rotterdamsche Lloyd en Holland-Amerika Lijn) niet in elkaars vaargebied zaten is het “not done” om in Willemswerf te praten over de “Holland-Amerika Lijn” (HAL). Met de komst van het “Maritime House” naar Willemswerf, met ondermeer de KVNR als vertegenwoordiger van ALLE Nederlandse reders is de HAL een welkome gast geworden.

 

Modellen van “Willem Ruys” en “Oranje” staan gebroederlijk naast elkaar, ondanks dat ze ooit (toen nog van verschillende maatschappijen (Rotterdamsche Lloyd en Stoomvaart Maatschappij Nederland)) tijdens een kleine competitie in de Rode Zee met elkaar in aanvaring kwamen.

 

De authentieke IBM 3191 server, die in 1989 in gebruik is genomen was watergekoeld en nam met de lan-ruimten ongeveer 500 vierkante meter kantooroppervlak in. De luchtgekoelde servers die nu in Willemswerf draaien zijn een veelvoud krachtiger en nemen nu nog maar 100 vierkante meter in. De server en lan-ruimten hebben een automatische blusinstallatie.

 

Gedurende de verbouwing van de serverruimte (2010), in het bijzonder tijdens het plaatsen van een nieuwe (verhoogde) vloer, heeft de gehele vernieuwde telefooncentrale werkend en al gedurende korte tijd aan het plafond gehangen.

 

Om een branddoorslag te voorkomen is in de prismoďde op de 1ste tot en met 17de etage een sproeischerm (soort van Sprinkler) geďnstalleerd.

 

Willemswerf beschikt over twee pompen voor de droge stijgleiding die tot 22 bar waterdruk kunnen leveren. De maximale opvoerhoogte van 93,6 meter wordt zonder problemen en binnen minuten gehaald. Op het dak hebben we vervolgens voldoende waterdruk op 3 aftappunten te gelijk te openen.

 

De “grote kelder” met ongeconditioneerde opslag ligt onder Deltaniveau. Om de gevolgen van een uitzonderlijke hoogwaterstand te kunnen beheren is deze kelder, met daarin de noodaggregaten waterdicht te compartimenteren, door deze met drie stalen deuren af te schermen.

 

Willemswerf heeft geen gasaansluiting, er wordt elektrisch gekookt. De verwarming wordt door stadsverwarming verzorgd.

 

Willemswerf heeft 4 compressoren voor de airconditioning die met 15 luchtbehandelingskasten voor de koeling kunnen zorgen. Geen enkel raam kan geopend worden.

 

Willemswerf is ontworpen om 2000 man te kunnen herbergen. Veranderde ergonomische en arbo technische inzichten laat nu een gewenste bezettingsgraad van maximaal 1250 man zien.

 

De hoogste trap heeft 496 traptreden. Het record tijdens een (zeer kleine) trappenloop staat op 3’07”80 en stamt uit september 2001. De trappenloop was uiteraard omhoog (…). Recordhouder is Peter Twigt.

 

Omlaag staat het “record” op 14’35” (2010) toen tijdens een ontruimingsoefening 701 personeelsleden en bezoekers al dan niet vrijwillig uit het kantoor zijn geëvacueerd. De BHV heeft er zelf 24’04” over gedaan om het kantoor op achterblijvers te controleren. Totale inzet tijd voor de BHV was bijna 90 minuten.

 

Tijdens de voorbereidingen voor de massaslotscčne voor “Who Am I” door het Korps Mariniers (oktober 1997) wilde het Korps posities innemen bij en op de “Willemsbrug”, terwijl in het script duidelijk de “Erasmusbrug” bedoeld werd. Toen hij ernaar gevraagd werd antwoordde de Kapitein der Mariniers, de leider van de inzet, met het historische “… deze brug zijn we zo gewend…” daarmee refererend aan de meidagen van 1940 (…), toen vanaf de Boompjes, Geldersekade en het noordelijk landhoofd van de Willemsbrug de “Duitsche” opmars 4 dagen werd tegengehouden.

 

In de zelfde periode, we zijn weer in 1997, raakte een van de dakinstallaties ernstig gestoord ter hoogte van de 15de etage met een Chinese cameraploeg in de glazenwasserbak. De regisseur (Jackie Chan) gaf met ‘safe the camera first” direct opdracht een reddingsactie in te zetten, waarbij EERST de gehuurde en peperdure Panavision™ camera moest worden opgehesen, daarna pas de leden van de cameraploeg.

 

Tot de Willemsspoortunnel in 1993 in gebruik werd genomen zorgde een bepaald type dieselelektrische locomotief er geregeld voor dat het hek op parkeerlaag 4 tijdens het langsrijden “op mysterieuze wijze” geopend werd.

 

Het “Willemswerf begrippen en afkortingen boek” bestaat uit meer dan 1300 invoegingen en allen hebben specifiek een relatie met Willemswerf, een paar zeer willekeurige voorbeelden:

 

PAALANGST is het gebrek aan zelfvertrouwen om een voertuig tussen twee kolomen in de parkeergarage te parkeren.

 

SI VIS PACEM PARA BELLUM  1) is de geautoriseerde wapenspreuk van de BHV Willemswerf.

 

De trap in de centrale hal wordt de STAATSIETRAP genoemd.

 

De BAGAGEKLUIS is een ruimte die diende om de bagage van die dag uit te zenden opvarenden (Nedlloyd) tijdelijk op te slaan. Deze ruimte is nooit als zodanig gebruikt.

 

De MEDISCHE DIENST was een ruimte waar opvarenden (Nedlloyd) konden worden gekeurd, de eerste jaren bestond de staf uit twee artsen, vier verpleegkundigen en administratief personeel. Ofschoon de keuringen sinds 2006 elders worden uitgevoerd heet deze ruimte nog steeds “de medische dienst”.

 

Onverklaarbare dingen worden veroorzaakt door SIR JEFFREY 2), onze vriendelijke huisgeest.

 

Technische storingen die niet verklaard kunnen worden heten MISCONISCH, naar het type software van de personenliften.

 

EEN PANDA HUISWIJN, of wel een kofferbak van een Fiat Panda (oud model) vol met huiswijn van Edah (Corbiere van Lidl mag ook) die uit dankbaarheid wordt aangeboden.

 

Een lange werkdag maken heet CHINEZEN, naar de gratis pizza die dan verstrekt wordt.

 

QUIST PLAZA, vergaderruimte op de 18de etage.

 

ETEN BIJ QUIST, naam van het in 2014 in gebruik te nemen restaurant, “de medische dienst” zal dan definitief niet meer bestaan.

 

AED MET STER:  een van onze AED’s heeft tijdens een inzet met succes voor een ROSC gezorgd.

 

JAPANNER, een bezoeker met een onuitsprekelijke achternaam.

 

PYROJAN is de bijnaam van Jan Bijkerk, een loodgieter, die in een door anderen niet goed schoongemaakte staande leiding tijdens werkzaamheden brand veroorzaakte. Pyrojan verdiende de naam eervol, en na het gebruik van 4 CO2 blussers en vele liters water kreeg hij ook de brand nog uit.

 

HET KAKELHOK, de controlekamer van de beveiliging na een succesvolle inzet en tijdens de bijhorende nabespreking.

 

PERRON NUL, de “geheime” stopplaats van de 8-groep ter hoogte van parkeerlaag 2 (bouwlaag 4).

 

LAAG NUL, de begane grond met centrale hal, in feite de 2de bouwlaag en zo’n 10 meter boven NAP.

 

AKKEFIETJE 3) een bijzonder groot (technisch) probleem.

 

ZZ-PAS, personeelspas die nog administratief deel uit maakt van het passen bestand, maar niet meer gebruikt wordt. Door de ZZ als naam, staat de pas helemaal achterin in het bestand.

 

1) Uitspraak van een adjudant van Prins Maurits na een geslaagd bezoek aan Willemswerf.

2) “Sir” Jeffrey Price, oud medewerker van de beveiliging.

3) Uitspraak van Leo de Jager (Imtech), verantwoordelijk voor veel invoegingen in het begrippenboek.

 

Benjamin S. Abella, MD